Sayfalar

Translate

8 Ağustos 2015 Cumartesi

bir ön yazı

    Lumiere kardeşlerden günümüze sinema bir belgedir. Bir izdüşümdür. Hangi toprakların ürünüyse o toprakları yansıtır. O havayı koklatır. Çoğu zaman propoganda için kullanılır. Çoğu zaman sanat için yapılır. Çoğu zaman halk için yapılır. Çoğu zaman para için yapılır. Çoğu zaman bu amaçlar iç içe geçer hepsi birden yapılır.
 
    Sinema'yı sadece bu formlarda algılamak bile sizi sıradan izleyici konumundan ayırıp farkında bir izleyici yapacaktır. Farkında olmadan izlemeye devam etmek istiyorsanız, bu da bir seçim. Çoğu insan için öncelik ne anlatılmak istendiği değil, nasıl anlamak istediği. Yani film onu güldürecek mi yoksa ağlatacak mı? Yoksa izlediği bir aşk filminde kendisini kahramanın yerine koyacak mı? Bu amaç için izleyiciyseniz korkmayın sinema izleyicisinin büyük çoğunlu da bu kategoride.Değilseniz ise bu da sizi farkında olan kategorisine alıyor.
 
    Farkında olmanın dünyayı değiştireceğinden falan bahsetmiyorum, bu anlam çıkmasın. Sinema izleyicisinin değişimi kendisiyle ilgilidir. İyi bir kitap okumanın etkisi, iyi bir filmi izlemenin etkisinden neden az olsun? Sadece romantik-komedi izlemekle sadece vampir kitapları okumak neden aynı olmasın?

   Bu tartışma bizi Klasik sinema( popüler sinema ) ve sanat sineması ayrımına götürür. Bu sınıflandırmanın iç içe geçtiği bir çok film ve yönetmen illa ki var. Bunlara ileride değineceğim. Bu blogdaki ön yazım olsun. Sonraki tartışmalar ise sanat sineması üzerine sesli düşünme olsun. Dilerseniz katılın.

2 yorum:

Unknown dedi ki...

Farkında olmanın dünyayı değiştirmeyeceğinden bahsetmişsin. Ancak beni '' farkında mıyım ?'' diye düşündürdün.
Ben bir filmi ne için izliyorum ?
Ama yinede izlerken filmi ne için ya da kimin için yapıldığıyla değil bana ne hissettirdiğiyle ilgileniyorum.
Sanırım farkında olmamamın sebebi sadece sıradan bir izleyici olmam.

ihsan alkan dedi ki...

Eğer ki düşündürdüysem ne mutlu bana:) Ama sıradan bir izleyici değilsiniz diyebilirim çünkü sıradan bir izleyici sıradan bir sinema blogger'ını takip etmezdi:)